Jakie wybrać buty motocyklowe? Wszystko o butach motocyklowych.

Wydaje się to dziecinnie proste. Wielkiej filozofii przy wyborze buta motocyklowego nie ma. Ma być ładny, ma być wygodny, mysi być w dobrym rozmiarze. But niski gorzej chroni w porównaniu do wysokiego – to każdy przecież wie. Na buty motocyklowe trzeba jednak spojrzeć zupełnie inaczej…

Buty motocyklowe i certyfikaty.

Przed zakupem musisz wiedzieć z jakim butem masz do czynienia. Obietnice w opisie producenta czasami nie są do końca zgodne z prawdą. Nie potrzebujesz profesjonalnego laboratorium do sprawdzenia poziomu ochrony buta motocyklowego. Jeżeli chcesz właściwie popatrzeć na buty motocyklowe, to warto spojrzeć na metkę certyfikacyjną, która znajduje się we wnętrzu buta.

Na metce jest piktogram motocyklisty i oznaczenie EN13634. To informacja, która mówi nam o tym, że mamy do czynienia z butem motocyklowym. Pod oznaczeniem EN13634 znajdują się cenne informacje, które pozwalają na porównywanie butów motocyklowych pod kątem bezpieczeństwa.

co-oznacza-certyfikat-buta-motocyklowego



Kombinacja czterech liczb jest tutaj bardzo istotna. Na każdej z czterech pozycji mogą wystąpić cyfry 1 lub 2 – oznaczają poziom pierwszy lub poziom drugi. Co oznacza ten szyfr? Kolejne pozycje określają:

  1. Wysokość buta
  2. Odporność na ścieranie
  3. Odporność na cięcie
  4. Sztywność poprzeczna podeszwy

Techniczne aspekty przeprowadzanych testów dostępne są w płatnych opracowaniach. Ogólne informacje o certyfikacji znajdziesz w instrukcji buta motocyklowego – czyli w dokumentach, na które nikt nie zwraca uwagi. To dlatego ta wiedza nie jest powszechna, a szkoda, ponieważ pozwala na właściwe porównywanie butów motocyklowych i świadomy wybór.

Kiedy but motocyklowy jest niski, a kiedy wysoki?

Norma określa dokładnie różnicę między butem wysokim, a niskim. W tabeli podane są odległości od podeszwy do przedniej i tylnej górnej krawędzi cholewki. Wymiary są oczywiście różne dla poszczególnych rozmiarów buta. Gdy but otrzyma poziom pierwszy, to oznacza to buta niskiego, a gdy ma poziom drugi to oznacza, że jest to but wysoki. Myślę, że można to potraktować informacyjnie. Wysokie buty z zasady są uznawane za te bezpieczniejsze. Uważam, że to uogólnianie jest błędem. Wysokość cholewki nie zawsze świadczy o bezpieczeństwie. W wysokim bucie możemy mieć cholewkę tylko skórzaną, a w niskim protektor pochłaniający energię uderzenia na języku i na kostkach. Oceniając poziom bezpieczeństwa powinniśmy kierować się rozsądkiem i oceniać konstrukcję oraz pozostałe cechy buta motocyklowego.

W których miejscach but jest narażony na uszkodzenia?

Muszę zacząć od tego, że norma butów motocyklowych dzieli but na dwie strefy.

  1. Strefa A
    To część achillesowa i językowa. Elementy cholewki, które są najmniej narażone na przetarcia. To tutaj producenci umieszczają elementy miękkie i elastyczne, dla poprawy komfortu jazdy motocyklem i chodzenia. W tej strefie materiał przechodzi mniej restrykcyjne testy.
  2. Strefa B
    Pozostała część cholewki, która przechodzi bardziej restrykcyjne testy odporności na ścieranie i cięcie.

Jak odporny jest but motocyklowy na ścieranie?

Druga liczba określa poziom wytrzymałości na ścieranie. Materiał buta cholewki przykładany jest do taśmy, która porusza się z prędkością 8 m/s, na taśmie jest papier ścierny o gramaturze 60. Jest to symulacja tarcia buta po asfalcie.

Musimy pamiętać, że 8 m/s to zaledwie

  • Poziom 1
    But otrzymuje ten poziom, jeżeli materiał wytrzyma do całkowitego przetarcia w strefie A 1,5 sekundy, a w strefie B 5 sekund.
  • Poziom 2
    But motocyklowy otrzymuje ten poziom, jeżeli materiał wytrzyma do całkowitego przetarcia w strefie A 2,5 sekundy, a w strefie B 12 sekund.

Musimy pamiętać, że 8 m/s to zaledwie 30 km/h. Przy takiej prędkości badana jest odporność na tarcie. Można założyć w uproszczeniu, że buty z poziom 2 w tym zakresie wytrzymują średnio dwa razy dłużej.

buty motocyklowe-jakie-wybrac-poradnik-na-motocyklu

Jak odporne są buty motocyklowe na cięcie?

W tym teście na materiał cholewki spuszczane jest ostrze. Na strefę A z prędkością 2 m/s, a na strefę B z prędkością 2,8 m/s. Sprawdzana jest głębokość penetracji ostrza.

  • Poziom 1
    But otrzymuje ten poziom, jeżeli ostrze przebije materiał ze strefy A maksymalnie na 25 mm, a materiał ze strefy B maksymalnie na 25 mm.
  • Poziom 2
    But motocyklowy otrzymuje ten poziom, jeżeli ostrze przebije materiał ze strefy A na głębokość maksymalnie 25 mm, a materiał ze strefy B maksymalnie na 15 mm.

Jak odporna jest podeszwa buta motocyklowego zgniatanie?

But motocyklowy musi chronić stopę przed zmiażdżeniem przez motocykl. To dlatego badana i określana jest tzw. sztywność poprzeczna podeszwy. Uciskany jest but motocyklowy i weryfikowane są wyniki.

  • Poziom 1
    But otrzymuje ten poziom, jeżeli odkształci się maksymalnie 20 mm przy sile 1kN, czyli nacisku około 100 kg.
  • Poziom 2
    But otrzymuje ten poziom, jeżeli odkształci się maksymalnie 20 mm przy sile 1,5 kN, czyli nacisku około 150 kg.



Skróty na metce certyfikacyjnej.

Pod oznaczeniem liczbowym możesz spotkać się ze skrótami, które oznaczają dodatkowe testy i parametry buta:

  • IPA – protektor kostki
  • IPS – protektor piszczelowy
  • WR – test wodoodporności
  • FO – odporność podeszwy na olej i paliwo
  • SRA/SRB/SRC – test antypoślizgowy podeszwy
  • WAD – buty są testowane, aby zobaczyć, ile wody trzymają wewnątrz i ile uwalniają
  • B – but przeszedł opcjonalny test, aby sprawdzić, czy but odprowadza wilgoć, czy jest oddychający.

Certyfikacja to nie wszystko. Użyj głowy.

Teraz już wiesz, co oznaczają liczby na metce certyfikacyjnej butów motocyklowych. Musisz jednak pamiętać, że certyfikat to nie wszystko. Nie obejmuje innych ważnych cech buta motocyklowego. Warto sprawdzić jaką ochronę kostki oferuje but motocyklowy, czy jest system stabilizujący kostkę, jaka membrana jest wykorzystana w bucie.

Teraz już wiesz, jak porównywać dobrze buty motocyklowe. Jestem przekonany, że wybierzesz dobrze. Jeśli potrzebujesz pomocy, to zawsze służę doradztwem. Kieruj się zdrowym rozsądkiem. Pamiętaj, że ważny jest komfort. But z najlepszymi parametrami, ale który nie jest dla Ciebie wygodny będzie złym pomysłem. Komfort w przypadku butów motocyklowych to również twoje bezpieczeństwo.


Dodaj komentarz

Twój adres e-mail nie zostanie opublikowany. Wymagane pola są oznaczone *

Wszędzie dobrze, ale najlepiej #namotocyklu

Na motocyklu

 

 

© 2024· Na Motocyklu · Defender Akcesoria Motocyklowe

 

 

 

Potrzebujesz pomocy?

Uzupełnij formularz lub wyślij maila:
rafal@defender.net.pl

Odwiedź sklep Defender:

ul. Góra Libertowska 50

30-444 Libertów