Kask enduro NEXX X.WRL Atika – Adventure bez granic.

NEXX jest w tym momencie ostatnią europejską marką, która zajmuje się projektowaniem i produkcją kasków motocyklowych – przeprowadzając cały proces na starym kontynencie. Producent działa od 2001 roku. Wydaje się, że nie jest to zbyt długo patrząc przez pryzmat doświadczenia konkurencyjnych producentów. Z drugiej jednak strony dokonania NEXXA wzbudzają moje uznanie dla tego portugalskiego producenta. Imponuje mi to, jak ogromny postęp zrobili przez ostatnie dwie dekady. Dowodem tego postępu jest stale rozwijająca się kolekcja kasków. Osobiście cenię tego producenta za przywiązywanie dużej wagi do bezpieczeństwa oraz za niezwykły design kasków motocyklowych. W swojej motocyklowej szafie mam już kask z kolekcji adventure NEXX X.WED2 – w którym przemierzyłem do tej pory sporo kilometrów i wykorzystywałem podczas szkoleń enduro. (X.WED2 w akcji można zobaczyć tutaj.) Mimo to, zdecydowałem się na zakup kasku NEXX X.WRL (Wild Rally) – jest to mój drugi kask tego producenta i o tym kasku motocyklowym będzie ten wpis.

Dlaczego wybrałem NEXX X.WRL?

Jeżeli chcesz komfortowo i bezpiecznie korzystać z kasku motocyklowego to musisz wybrać taki, który będzie dopasowany do twoich potrzeb i stylu jazdy. Sprawa się komplikuje jeśli jeździsz na różnych motocyklach. Wtedy jednym z rozwiązań jest posiadanie kolejnego kasku motocyklowego. Po co mi właściwie X.WRL skoro mam podobny model X.WED2? Na początku muszę wyjaśnić jedno: X.WED2 to bardzo dobrze zaprojektowany kask. Leży idealnie na mojej głowie. To kask dla motocyklistów jeżdżących motocyklami turystycznymi typu adventure głównie po asfalcie i szutrach, od czasu do czasu zapuszczających się w cięższy teren. W takich warunkach X.WED2 sprawdza się rewelacyjnie. Skorupa X-MATRIX 2 z odpornego włókna szklanego, blenda przeciwsłoneczna, dobra wentylacja, praktyczny daszek z możliwością jego przedłużenia oraz miejsce na interkom X-COM2, możliwość zamontowania kamery sportowej. Te wszystkie rozwiązania powodują, że nadaje się idealnie do turystyki motocyklowej. Dwa dni intensywnej jazdy w terenie oraz dużego wysiłku, wielokrotnego podnoszenia motocykla, uświadomiły mi, że X.WED2 w takich warunkach to jednak zbyt mało. Projektanci NEXXa też byli tego świadomi. Dla motocyklistów jeżdżących w terenie w kasku liczy się przede wszystkim niska waga i wydajna wentylacja. Dlatego w ofercie pojawił się X.WRL. Kask motocyklowy stworzony dla tych, którzy kochają enduro, hard enduro i jazdę motocyklem adventure bez żadnych ograniczeń. Od niedawna należę do tej grupy motocyklistów, więc zdecydowałem się uzupełnić swoją kolekcję kasków o model X.WRL w pomarańczowej grafice Atika. Idealnie pasującej przecież do mojego KTMa 790 Adventure R.

Jaki jest X.WRL?

Nowy model przypomina X.WED2, a powodem tego jest kształt skorupy. Skorupa w X.WRL jest jednak wykonana z innego materiału. NEXX skorzystał z włókien carbonowych 3K, swój materiał nazwał X-Carbon (nie da się ukryć, że NEXX lubi literę X.) Ten materiał jest lżejszy o 10% od tradycyjnych włókien carbonowych, jest też mocniejszy i sztywniejszy. Projektantom udało się zmniejszyć wagę kasku i uzyskać rezultat w okolicach 1250 gramów. To jest imponujący wynik, który powoduje, że mamy tutaj wagę zbliżoną do wagi bardzo popularnego w świecie adventure lekkiego kasku KLIM KRIOS PRO. Skorupa X.WRL ma dodatkowo ścięte dolne krawędzie po bokach. To ułatwia korzystanie z kasku w połączeniu ze stabilizatorem karku. Niska waga moim zdaniem to pierwszy i najważniejszy atut tego modelu. Lecz to nie wszystko.

Niezwykle ważne jest dopasowanie kasku motocyklowego. Tylko dobrze dopasowany kask motocyklowy może zapewnić przewidziany przez producenta poziom bezpieczeństwa. NEXX produkuje model X.WRL w trzech rozmiarach skorupy w zależności od rozmiaru kasku. Wypełnienie absorbujące energię uderzenia to polistyren ekspandowany. W tym modelu występuje w czterech różnych wielkościach. Różne rozmiary skorup oraz wypełnień powodują, że bez względu na rozmiar X.WRL jest dobrze dopasowany do głowy, a skorupa jest optymalnych rozmiarów.

W terenie potrzebuję wydajnej wentylacji. Jak chyba każdy jeżdżący w offroadzie. Jazda enduro jest przecież wyczerpującą aktywnością. Trzeba czasem podnieść motocykl, wyciągnąć motocykl z błota lub koleiny, pomóc towarzyszom podróży. W terenie nie ma czasu na odłożenie kasku na bok, często nawet nie ma na to miejsca. Im więcej powietrza dostaje się do wnętrza, tym lepiej. W modelu X.WRL wentylacja wygląda jak w X.WED2. Z tą różnicą, że pojawiły się wloty wentylacyjne na łukach brwiowych. Wydaje się, że to subtelna różnica, ale ulokowanie tych otworów w takim miejscu powoduje, że przy nawet małej prędkości sporo świeżego powietrza dostaje się do wnętrza kasku. Uwielbiam również patent z wymienną zapadką wentylacji na szczęce kasku. Do pudełka NEXX dodaje akcesoryjny wlot szczękowy: kratownicę, dzięki której można liczyć na większy dostęp do świeżego powietrza w upalne dni.

Wizjer czy gogle motocyklowe?

NEXX X.WRL to kask enduro stworzony do jazdy motocyklem w bardziej wymagającym, technicznym terenie. Kask został zaprojektowany tak, by można było zastosować gogle motocyklowe. Miejsca jest wystarczająco dużo i nie powinno być problemu z dobraniem pasującego modelu gogli. W moim przypadku świetnie pasują gogle Klim VIPER oraz Thor COMBAT. Nexx X.WRL daje możliwość zamontowania wizjera. Jest to kask, który pozwoli nam na dojechanie do punktu, w którym zaczniemy naszą offroadową przygodę. W pudełku znajdują się dwa wizjery. Wizjer przezroczysty oraz lustrzany w kolorze czerwonym. Wspomniane wizjery zostały wykonane z mocnego, odpornego na zarysowania poliwęglanu PC Lexan. Oba wizjery są przystosowane pod pinlocka o wydajności 70, który również został dołączony do opakowania.

Konstrukcja kasku pozwala na założenie gogli motocyklowych nawet wtedy, gdy mam zamontowany wizjer w kasku. To jest bardzo praktyczne. Na trasach przelotowych w chłodniejsze dni można zamknąć wizjer, a podczas zabawy w terenie podnieść wizjer i korzystać z gogli bez konieczności zatrzymywania się. X.WRL nie ma blendy przeciwsłonecznej. Moim zdaniem jest to duży plus. Z blendy i tak nie można skorzystać, gdy założone są gogle. Pozbycie się blendy i mechanizmu podnoszenia pozwoliło ograniczyć finalną wagę kasku X.WRL. Dla tych jednak motocyklistek i motocyklistów, którzy potrzebują ochrony przed słońcem jest dostępny akcesoryjny wizjer TRANSITIONS. Taki wizjer sam się ściemnia i rozjaśnia w zależności od intensywności promieni UV. W modelu NEXX X.WED2 elementy zamykające wizjer zostały wykonane z plastiku. Zdarzały się uszkodzenia tych zapadek, gdy ktoś nieumiejętnie zdejmował wizjer z kasku. W X.WRL zapięcie jest wykonane z aluminium. Trwałe, mniej podatne na uszkodzenia, łatwe i szybkie w obsłudze. Przy zakupie dostajemy komplet zapasowych śrubek tego zapięcia. Tak na wszelki wypadek.

NEXX X.WRL ma sporo przydatnych rozwiązań.

W kasku NEXX X.WRL zostały wykorzystane materiały i rozwiązania, które powodują, że z kasku korzysta się naprawdę komfortowo. Na skorupie kasku w tylnej części został zamontowany zaczep na pasek gogli motocyklowych. Nie martwię się więc, że podczas jazdy gogle zaczną zsuwać się z kasku. Zapięcie kasku to podwójne D. Bardzo lubię ten typ zapięcia. Jest pewne, bezpieczne i szybkie w obsłudze podczas zapinania i rozpinania. Jedynie zawsze ostatni etap jest dość kłopotliwy. W rękawicy motocyklowej po zaciągnięciu zapięcia zostaje długa końcówka paska, którą należy spiąć. Czasem udaje się za pierwszym razem, czasem chwilę trzeba się pomęczyć. By ułatwić zapinanie kasku w rękawicy motocyklowej projektanci NEXXa dodali system X-LOCK, czyli magnetyczne zapięcie, które zastąpiło klasyczny klips występujący w zapięciach tego typu. Ostatni etap zapinania jest teraz bezproblemowy i błyskawiczny. Pasek zapięcia zabezpieczony jest nakładką ze skóry syntetycznej. Chroni to pasek przed zabrudzeniami. Wnętrze jest komfortowe, a gąbki policzkowe posiadają system awaryjnego wypinania policzków. To nie koniec małych detali, które wpływają na komfort użytkowania tego modelu. Jest jeszcze system X-HIDRO, czyli paski na kołnierzu, które ułatwiaja montaż wężyka Hydrobaga. Dzięki tym wszystkim rozwiązaniom Nexx X.WRL jest dla mnie kompletnym kaskiem enduro.

Czy warto kupić NEXX X.WRL?

Udało mi się do tej pory w tym kasku przejechać 3000 KM, spędzić 5 dni intensywnych treningów w terenie na KTMie 790 ADV R. Doceniam w tym kasku dwie rzeczy. Niską wagę, która pozwala spędzić cały dzień na motocyklu, bez widocznych objaw zmęczonego karku. W terenie zapominam, że mam kask na głowie. Drugą rzeczą, jest wentylacja. Akcesoryjna wentylacja szczękowa w postaci kratownicy oraz wloty na łukach brwiowych są rewelacyjnymi rozwiązaniami podczas intensywnej jazdy offroadowej. Wloty dostarczają wystarczającą ilość powietrza do wnętrza kasku. Jeżeli motocykl adventure wykorzystujesz głównie do przemierzania tras OFFROADOWYCH, szukasz kasku do treningów enduro, zamierzasz jeździć trasami T.E.T. to X.WRL będzie dobrym towarzyszem podróży. Jeżeli jednak w terenie jeździć rzadko, a swój motocykl ADV wykorzystujesz głównie do turystyki asfaltowej to wybierz X.WED2 z kolekcji NEXXa. Będziesz bardziej zadowolony. Czy X.WRL ma jakieś wady? Szczerze to wad nie dostrzegłem. Brakuje mi w tym modelu tylko jednej rzeczy. Podbródka – kurtyny, która chroniłaby w chłodniejsze dni podczas przelotów asfaltem. Myślę, że na koniec warto zwyczajnie spojrzeć na X.WRL. Rasowy wygląd. Widać inspirację rodem ze świata RALLY. Ten kask, jak dla mnie, to też piękna wizytówka enduromaniaka.

Moją prezentację kasku możecie zobaczyć na kanale Youtube:


Dodaj komentarz

Twój adres e-mail nie zostanie opublikowany. Wymagane pola są oznaczone *

Wszędzie dobrze, ale najlepiej #namotocyklu

Na motocyklu

 

 

© 2024· Na Motocyklu · Defender Akcesoria Motocyklowe

 

 

 

Potrzebujesz pomocy?

Uzupełnij formularz lub wyślij maila:
rafal@defender.net.pl

Odwiedź sklep Defender:

ul. Góra Libertowska 50

30-444 Libertów