Przed takim dylematem stanie każdy motocyklista wybierający się na motocyklową wyprawę. Wybrać kufry motocyklowe czy bagaż miękki? Co najlepiej sprawdzi się podczas motocyklowej podróży?
Twój bagaż motocyklowy będzie ewoluował.
Każdy na pierwszą wyprawę bierze zbyt dużo niepotrzebnych rzeczy. Z każdym motocyklowym wyjazdem zmienia się jednak sposób pakowania, lista rzeczy zabieranych ze sobą szczupleje. Można skorzystać z rad bardziej doświadczonych motocyklistów lub zwyczajnie uczyć się na własnych błędach. Motocykliści mają generalnie dwa sposoby przewożenia swojego bagażu na motocyklu: kufry motocyklowe lub bagaż miękki. Mieszanie różnych sposobów na przewożenie bagażu na motocyklu również jest dobrym pomysłem, ale o tym później.
Motocykl jest dość pakowną maszyną. Mając odpowiednie akcesoria można bez problemu spakować się w podróż dookoła świata. Trzeba wiedzieć tylko, jakie akcesoria można wykorzystać.
Opcji jest kilka. Najbardziej popularne sposoby na przewożenie bagażu motocyklem to:
- mały/duży kufer motocyklowy centralny z tworzywa lub aluminium.
- kufry motocyklowe boczne z tworzywa lub aluminium
- sakwy motocyklowe mocowane na paskach.
- sakwy motocyklowe mocowane na stelażach
- torba centralna / rollbag
- torba na bak tzw. Tankbag
- plecaki motocyklowe
- torby na gmole
- narzędziówki
Najlepsi producenci bagażu motocyklowego
Jest kilku producentów na rynku motocyklowym, którzy specjalizują się w produkcji akcesoriów przydatnych podczas motocyklowej wyprawy. Proponuję zwrócić uwagę na:
- GIVI/KAPPA – w ofercie tych włoskich producentów jest ogromna ilość kufrów z tworzywa i aluminiowych, bagażu miękkiego: toreb, rolek i tankbagów. GIVI i Kappa często traktowane są jako bliźniacze marki. Rzeczywiście bazują na tych samych systemach mocowań. Istnieje jednak wyraźnie inna stylistyka produktów GIVI i Kappy. Różnicę widać czasami również w cenie.
- SW-MOTECH – niemiecki producent. Najbardziej znane są jego kufry aluminiowe TRAX ADV. Solidne i bardzo trwałe. W ofercie znaleźć można również bagaż miękki. Godna uwagi jest linia tankbagów i toreb PRO, sakw montowanych na stelażach SysBag oraz kolekcja Legend Gear, przeznaczona na klasyczne motocykle.
- Hepco&Becker – również niemiecki producent. Znajdziemy w ofercie kufry aluminiowe i z tworzywa oraz sakwy montowane na stelażach i tankbagi. Jeżeli macie model motocykla rzadko spotykany i nie możecie znaleźć systemu bagażowego, to może się okazać, że Hepco ma coś w swojej ofercie.
- SHAD – hiszpański producent. Nowoczesna stylistyka i jakość wykonania to rzeczy, które wyróżniają ofertę tego producenta. Kufry aluminiowe i z tworzywa, sakwy boczne, torby i tankbagi. Kompleksowa oferta bagażu motocyklowego.
- Touratech – niemiecki producent. Oferta skierowana głównie dla właścicieli motocykl ADV. Różne modele kufrów aluminiowych, cała masa akcesoriów i części zamiennych. Touratech doskonale wie, jak projektować kufry motocyklowe na wyprawy w najtrudniejsze rejony świata.
- Enduristan, Kriega, Amphibious – producenci, którzy specjalizują się w bagażu miękkim. Sakwy, torby, narzędziówki, tankbagi oraz plecaki.
Jakie wybrać kufry motocyklowe?
Możesz wybrać kufry motocyklowe z tworzywa (ABS) lub kufry motocyklowe aluminiowe. Występują różne modele, które mogą różnić się:
- pojemnością oraz ładownością
- wykonaniem
- systemem montażu
- sposobem otwierania
- akcesoriami
Kufry z tworzywa będą tańsze od aluminiowych, ale podczas wywrotki na asfalcie, nawet małej parkingówce może okazać się, że boczne kufry motocyklowe z tworzywa nie wytrzymają trudów podróży. Pozostanie w trasie z jednym kufrem i sporym zapasem bagażu to bardzo słaby scenariusz. Myślę, że warto pamiętać, że może pojawić się problem z elementami zamiennymi do kufrów z tworzywa. Pokrywa kufra, boki kufra, zawiasy itp. Takie części do kufrów plastikowych w wielu przypadkach nie są dostępne w sprzedaży. Wtedy reanimacja takiego zniszczonego kufra plastikowego będzie niemożliwa i pozostanie jedynie kupienie następnego. Oczywiste zatem jest, że wjechanie w teren z kuframi z tworzywa jest ryzykowne. Nasza podróż może się skończyć przy pierwszej wywrotce, gdy cała masa motocykla oprze się na kufrze z ABS. Jeżdżenie z kuframi z tworzywa wiąże się oczywiście z wieloma udogodnieniami. Bagaż jest poukładany. Na postoju w miarę zabezpieczony i nie kusi złodziei. Bagaż jest chroniony przed deszczem. Łatwo takie kufry założyć na stelaże i je z nich zdjąć. Z kuframi można znacznie zwiększyć przestrzeń bagażową. Zestaw trzech dużych kufrów może dać nam nawet 140 litrów przestrzeni bagażowej. Kufry podczas przelotów autostradą wydają się dość sensownym i bezpiecznym rozwiązaniem. Oczywiście trzeba przestrzegać zaleceń producenta odnośnie ładowności oraz prędkości maksymalnej (zazwyczaj 130 km/h). Jadąc z kuframi miejskie korki mogą nas pokonać. Pozostanie grzecznie czekać. Jazda z kuframi wymaga pewnej rozwagi. Trzeba pamiętać, że tył motocykla jest szerszy i przy niektórych manewrach trzeba to wziąć pod uwagę.

Kufry aluminiowe są przeznaczone głównie na turystyczne enduro, ale na innych motocyklach kufry aluminiowe też nieźle wyglądają (spójrz na Ducati Scrambler z zamontowanymi kuframi GIVI Dolomiti). Ograniczeniem w zamontowaniu kufrów aluminiowych może być brak dostępnych stelaży z odpowiednim systemem montażu. Każdy sam musi jednak ocenić czy mu to pasuje wizualnie do motocykla. Z doświadczenia wiem, że dla wielu wygląd ma znaczenie.

Kufry aluminiowe moją wiele zalet. Pierwsza, która przychodzi mi do głowy to trwałość. Upadki motocykla w większości sytuacji kończą się zarysowaniami kufra. Bagaż jest odpowiednio zabezpieczony, a nasz motocykl jest po części chroniony przez aluminiowe kufry. To właśnie dlatego większość globtroterów, którzy przemierzają również bezdroża wybierają kufry aluminiowe. Gdy motocykl przewróci się na bezludziu mogą mieć pewność, że będą mogli kontynuować swoją podróż. Może z wygiętym stelażem, może z wgniecionym kufrem, ale będą mogli jechać dalej. Kufry aluminiowe mają bardziej kanciaste kształty. Są dzięki temu bardziej ładowne. Oczywiście istnieje ryzyko, że przy wywrotce, kufry niefortunnie wylądują na naszej nodze. Ostre narożniki mogą być więc niebezpieczne. Popatrz zatem na to jak są wykonywane kufry przez doświadczonych producentów. Narożniki są spłaszczone, albo mają dodatkowe obłe nakładki minimalizujące ryzyko kontuzji. Kufry aluminiowe w większości przypadków są wodoodporne. Na przykład kufry Touratech Zega EVO, które mam często założone na KTM 790 ADVR mają zabezpieczone dno silikonem, a górna pokrywa ma gumową uszczelkę. W takich kufrach nie potrzebne są dodatkowe torby wodoodporne. Myślę, że kufry aluminiowe są też bardziej praktyczne. Otwierana pokrywa od góry ułatwia dostęp do bagażu. Kufry boczne z tworzywa są często otwierane od boku, więc na postoju, gdy kufer boczny wypchany jest po brzegi, nie jest łatwe wygrzebanie potrzebnej nam rzeczy. W kufrach aluminiowych nie ma tego problemu. W sytuacjach ekstremalnych możesz w kufrze aluminiowym zrobić pranie lub podłożyć go pod motocykl i zabrać się za naprawę „kapcia”.

Bagaż miękki na motocyklu. Obecnie dostrzegam, że to rozwiązanie staje się z coraz bardziej popularne wśród motocyklistów. Producenci rzadziej wprowadzają nowe modele kufrów aluminiowych. Jest za to coraz większy wybór bagażu miękkiego. Najpopularniejsze rozwiązania to rolki bagażowe. Torby od 30 do nawet 120 litrów, które przytracza się paskami do motocykla. Rozwiązanie uniwersalne. Do wykorzystania na prawie każdym motocyklu. Równie popularne są sakwy boczne. Pojemnością mogą być zbliżone do kufrów motocyklowych. Sakwy boczne mogą wymagać stelaży bocznych. W wielu jednak przypadkach można je spiąć bezpośrednio z motocyklem. Pozwala to na jedną bardzo ważną rzecz. Nie oddala bagażu od środka ciężkości motocykla. Jazda jest wtedy stabilniejsza, a w terenie bardziej przewidywalna. Są jeszcze tankbagi. Przydatne torby na drobiazgi montowane na baku motocykla. Docenicie łatwy dostęp do najpotrzebniejszych drobiazgów bez konieczności schodzenia z motocykla. Warto wspomnieć jeszcze o tym, że wypełnione sakwy miękkie dobrze pochłaniają energię uderzenia. Więc istnieje mniejsza szansa na wygięcie stelaża czy uszkodzeń motocykla podczas wywrotki. Pamiętaj natomiast, żeby delikatne rzeczy z twojego bagażu (np. aparat, kamera, butelki z napojami) umieścić w bagażu centralnym. Ochronisz swój dobytek. Sakwy są wodoodporne, chociaż można spotkać modele wymagające założenia pokrowców przeciwdeszczowych. Na koniec pozostaje pamiętać o tym, żeby sakwa nie dotykała wydechu motocykla. Nawet jeśli sakwy posiadają materiał odporny na wysoką temperaturę, to przykładanie do wydechu może sakwę najzwyczajniej w świecie przepalić.

Każdy z prezentowanych sposobów ma wady i zalety. Stąd bierze się praktyka mieszania różnych rozwiązań, na przykład: kufry boczne i rollbag lub kufer centralny i sakwy boczne. To pierwsze rozwiązanie lubię, gdy jadę na szkolenie w terenie. Muszę zabrać swój sprzęt offroad, a do przejechania mam sporo kilometrów. Do rollbaga ładuję cały sprzęt: buty, ochraniacze itp. Rzeczy osobiste i sprzęt video mam schowany w kufrach. Umieszczenie rollbaga na miejscu pasażera pozwala zachować całą masę bagażu blisko motocykla. Lepiej się takim motocyklem manewruje, łatwiej nawet wjechać w teren tak obładowanym jednośladem. Drugie rozwiązanie, czyli kufer centralny i sakwy to często wykorzystywany zestaw przez vlogerów – motocyklowych podróżników. Kufer centralny lepiej zabezpiecza sprzęt elektroniczny i mniejsze są obawy związane z pozostawieniem motocykla z pełnym kufrem na parkingu podczas zwiedzania. Wjechanie w teren z wypełnionym kufrem centralnym nie jest najlepszym pomysłem. Wibracje, podniesiony środek ciężkości. Nie ma przyjemności z jazdy w terenie w tym przypadku. Nie mówię, że się nie da. Chociaż stelaże mają ograniczoną wytrzymałość i raczej nie są testowane pod kątem jazdy w terenie.
Na pytanie postawione w tytule tego wpisu oczywiście trudno jednoznacznie odpowiedzieć. Wszystko zależy od tego, jakie są nasze oczekiwania, jaki styl jazdy preferujemy i ile mamy środków w motocyklowym budżecie. Każde z tych rozwiązań jest dobre. Temat bagażu motocyklowego poruszyłem w serii odcinków na kanale Youtube. Poniżej linki. Powinny te materiały rozwiać wątpliwości.