Kufry motocyklowe czy bagaż miękki? Co lepsze na wyprawę motocyklową?

Przed takim dylematem stanie każdy motocyklista wybierający się na motocyklową wyprawę. Wybrać kufry motocyklowe czy bagaż miękki? Co najlepiej sprawdzi się podczas motocyklowej podróży?

Twój bagaż motocyklowy będzie ewoluował.

Każdy na pierwszą wyprawę bierze zbyt dużo niepotrzebnych rzeczy. Z każdym motocyklowym wyjazdem zmienia się jednak sposób pakowania, lista rzeczy zabieranych ze sobą szczupleje. Można skorzystać z rad bardziej doświadczonych motocyklistów lub zwyczajnie uczyć się na własnych błędach. Motocykliści mają generalnie dwa sposoby przewożenia swojego bagażu na motocyklu: kufry motocyklowe lub bagaż miękki. Mieszanie różnych sposobów na przewożenie bagażu na motocyklu również jest dobrym pomysłem, ale o tym później.

Motocykl jest dość pakowną maszyną. Mając odpowiednie akcesoria można bez problemu spakować się w podróż dookoła świata. Trzeba wiedzieć tylko, jakie akcesoria można wykorzystać.

Opcji jest kilka. Najbardziej popularne sposoby na przewożenie bagażu motocyklem to:

  • mały/duży kufer motocyklowy centralny z tworzywa lub aluminium.
  • kufry motocyklowe boczne z tworzywa lub aluminium
  • sakwy motocyklowe mocowane na paskach.
  • sakwy motocyklowe mocowane na stelażach
  • torba centralna / rollbag
  • torba na bak tzw. Tankbag
  • plecaki motocyklowe
  • torby na gmole
  • narzędziówki

Najlepsi producenci bagażu motocyklowego

Jest kilku producentów na rynku motocyklowym, którzy specjalizują się w produkcji akcesoriów przydatnych podczas motocyklowej wyprawy. Proponuję zwrócić uwagę na:

  • GIVI/KAPPA – w ofercie tych włoskich producentów jest ogromna ilość kufrów z tworzywa i aluminiowych, bagażu miękkiego: toreb, rolek i tankbagów. GIVI i Kappa często traktowane są jako bliźniacze marki. Rzeczywiście bazują na tych samych systemach mocowań. Istnieje jednak wyraźnie inna stylistyka produktów GIVI i Kappy. Różnicę widać czasami również w cenie.
  • SW-MOTECH – niemiecki producent. Najbardziej znane są jego kufry aluminiowe TRAX ADV. Solidne i bardzo trwałe. W ofercie znaleźć można również bagaż miękki. Godna uwagi jest linia tankbagów i toreb PRO, sakw montowanych na stelażach SysBag oraz kolekcja Legend Gear, przeznaczona na klasyczne motocykle.
  • Hepco&Becker – również niemiecki producent. Znajdziemy w ofercie kufry aluminiowe i z tworzywa oraz sakwy montowane na stelażach i tankbagi. Jeżeli macie model motocykla rzadko spotykany i nie możecie znaleźć systemu bagażowego, to może się okazać, że Hepco ma coś w swojej ofercie.
  • SHAD – hiszpański producent. Nowoczesna stylistyka i jakość wykonania to rzeczy, które wyróżniają ofertę tego producenta. Kufry aluminiowe i z tworzywa, sakwy boczne, torby i tankbagi. Kompleksowa oferta bagażu motocyklowego.
  • Touratech – niemiecki producent. Oferta skierowana głównie dla właścicieli motocykl ADV. Różne modele kufrów aluminiowych, cała masa akcesoriów i części zamiennych. Touratech doskonale wie, jak projektować kufry motocyklowe na wyprawy w najtrudniejsze rejony świata.
  • Enduristan, Kriega, Amphibious – producenci, którzy specjalizują się w bagażu miękkim. Sakwy, torby, narzędziówki, tankbagi oraz plecaki.

Jakie wybrać kufry motocyklowe?

Możesz wybrać kufry motocyklowe z tworzywa (ABS) lub kufry motocyklowe aluminiowe. Występują różne modele, które mogą różnić się:

  • pojemnością oraz ładownością
  • wykonaniem
  • systemem montażu
  • sposobem otwierania
  • akcesoriami

Kufry z tworzywa będą tańsze od aluminiowych, ale podczas wywrotki na asfalcie, nawet małej parkingówce może okazać się, że boczne kufry motocyklowe z tworzywa nie wytrzymają trudów podróży. Pozostanie w trasie z jednym kufrem i sporym zapasem bagażu to bardzo słaby scenariusz. Myślę, że warto pamiętać, że może pojawić się problem z elementami zamiennymi do kufrów z tworzywa. Pokrywa kufra, boki kufra, zawiasy itp. Takie części do kufrów plastikowych w wielu przypadkach nie są dostępne w sprzedaży. Wtedy reanimacja takiego zniszczonego kufra plastikowego będzie niemożliwa i pozostanie jedynie kupienie następnego. Oczywiste zatem jest, że wjechanie w teren z kuframi z tworzywa jest ryzykowne. Nasza podróż może się skończyć przy pierwszej wywrotce, gdy cała masa motocykla oprze się na kufrze z ABS. Jeżdżenie z kuframi z tworzywa wiąże się oczywiście z wieloma udogodnieniami. Bagaż jest poukładany. Na postoju w miarę zabezpieczony i nie kusi złodziei. Bagaż jest chroniony przed deszczem. Łatwo takie kufry założyć na stelaże i je z nich zdjąć. Z kuframi można znacznie zwiększyć przestrzeń bagażową. Zestaw trzech dużych kufrów może dać nam nawet 140 litrów przestrzeni bagażowej. Kufry podczas przelotów autostradą wydają się dość sensownym i bezpiecznym rozwiązaniem. Oczywiście trzeba przestrzegać zaleceń producenta odnośnie ładowności oraz prędkości maksymalnej (zazwyczaj 130 km/h). Jadąc z kuframi miejskie korki mogą nas pokonać. Pozostanie grzecznie czekać. Jazda z kuframi wymaga pewnej rozwagi. Trzeba pamiętać, że tył motocykla jest szerszy i przy niektórych manewrach trzeba to wziąć pod uwagę.

Moim zdaniem kufry aluminiowe są idealne na wyprawy, w których mieszamy onroad z offroadem.

Kufry aluminiowe są przeznaczone głównie na turystyczne enduro, ale na innych motocyklach kufry aluminiowe też nieźle wyglądają (spójrz na Ducati Scrambler z zamontowanymi kuframi GIVI Dolomiti). Ograniczeniem w zamontowaniu kufrów aluminiowych może być brak dostępnych stelaży z odpowiednim systemem montażu. Każdy sam musi jednak ocenić czy mu to pasuje wizualnie do motocykla. Z doświadczenia wiem, że dla wielu wygląd ma znaczenie.

Kufry aluminiowe GIVI DOLOMITI i Ducati Scrambler-

Kufry aluminiowe moją wiele zalet. Pierwsza, która przychodzi mi do głowy to trwałość. Upadki motocykla w większości sytuacji kończą się zarysowaniami kufra. Bagaż jest odpowiednio zabezpieczony, a nasz motocykl jest po części chroniony przez aluminiowe kufry. To właśnie dlatego większość globtroterów, którzy przemierzają również bezdroża wybierają kufry aluminiowe. Gdy motocykl przewróci się na bezludziu mogą mieć pewność, że będą mogli kontynuować swoją podróż. Może z wygiętym stelażem, może z wgniecionym kufrem, ale będą mogli jechać dalej. Kufry aluminiowe mają bardziej kanciaste kształty. Są dzięki temu bardziej ładowne. Oczywiście istnieje ryzyko, że przy wywrotce, kufry niefortunnie wylądują na naszej nodze. Ostre narożniki mogą być więc niebezpieczne. Popatrz zatem na to jak są wykonywane kufry przez doświadczonych producentów. Narożniki są spłaszczone, albo mają dodatkowe obłe nakładki minimalizujące ryzyko kontuzji. Kufry aluminiowe w większości przypadków są wodoodporne. Na przykład kufry Touratech Zega EVO, które mam często założone na KTM 790 ADVR mają zabezpieczone dno silikonem, a górna pokrywa ma gumową uszczelkę. W takich kufrach nie potrzebne są dodatkowe torby wodoodporne. Myślę, że kufry aluminiowe są też bardziej praktyczne. Otwierana pokrywa od góry ułatwia dostęp do bagażu. Kufry boczne z tworzywa są często otwierane od boku, więc na postoju, gdy kufer boczny wypchany jest po brzegi, nie jest łatwe wygrzebanie potrzebnej nam rzeczy. W kufrach aluminiowych nie ma tego problemu. W sytuacjach ekstremalnych możesz w kufrze aluminiowym zrobić pranie lub podłożyć go pod motocykl i zabrać się za naprawę „kapcia”.

Kufry Touratech Zega EVO.

Bagaż miękki na motocyklu. Obecnie dostrzegam, że to rozwiązanie staje się z coraz bardziej popularne wśród motocyklistów. Producenci rzadziej wprowadzają nowe modele kufrów aluminiowych. Jest za to coraz większy wybór bagażu miękkiego. Najpopularniejsze rozwiązania to rolki bagażowe. Torby od 30 do nawet 120 litrów, które przytracza się paskami do motocykla. Rozwiązanie uniwersalne. Do wykorzystania na prawie każdym motocyklu. Równie popularne są sakwy boczne. Pojemnością mogą być zbliżone do kufrów motocyklowych. Sakwy boczne mogą wymagać stelaży bocznych. W wielu jednak przypadkach można je spiąć bezpośrednio z motocyklem. Pozwala to na jedną bardzo ważną rzecz. Nie oddala bagażu od środka ciężkości motocykla. Jazda jest wtedy stabilniejsza, a w terenie bardziej przewidywalna. Są jeszcze tankbagi. Przydatne torby na drobiazgi montowane na baku motocykla. Docenicie łatwy dostęp do najpotrzebniejszych drobiazgów bez konieczności schodzenia z motocykla. Warto wspomnieć jeszcze o tym, że wypełnione sakwy miękkie dobrze pochłaniają energię uderzenia. Więc istnieje mniejsza szansa na wygięcie stelaża czy uszkodzeń motocykla podczas wywrotki. Pamiętaj natomiast, żeby delikatne rzeczy z twojego bagażu (np. aparat, kamera, butelki z napojami) umieścić w bagażu centralnym. Ochronisz swój dobytek. Sakwy są wodoodporne, chociaż można spotkać modele wymagające założenia pokrowców przeciwdeszczowych. Na koniec pozostaje pamiętać o tym, żeby sakwa nie dotykała wydechu motocykla. Nawet jeśli sakwy posiadają materiał odporny na wysoką temperaturę, to przykładanie do wydechu może sakwę najzwyczajniej w świecie przepalić.

Każdy z prezentowanych sposobów ma wady i zalety. Stąd bierze się praktyka mieszania różnych rozwiązań, na przykład: kufry boczne i rollbag lub kufer centralny i sakwy boczne. To pierwsze rozwiązanie lubię, gdy jadę na szkolenie w terenie. Muszę zabrać swój sprzęt offroad, a do przejechania mam sporo kilometrów. Do rollbaga ładuję cały sprzęt: buty, ochraniacze itp. Rzeczy osobiste i sprzęt video mam schowany w kufrach. Umieszczenie rollbaga na miejscu pasażera pozwala zachować całą masę bagażu blisko motocykla. Lepiej się takim motocyklem manewruje, łatwiej nawet wjechać w teren tak obładowanym jednośladem. Drugie rozwiązanie, czyli kufer centralny i sakwy to często wykorzystywany zestaw przez vlogerów – motocyklowych podróżników. Kufer centralny lepiej zabezpiecza sprzęt elektroniczny i mniejsze są obawy związane z pozostawieniem motocykla z pełnym kufrem na parkingu podczas zwiedzania. Wjechanie w teren z wypełnionym kufrem centralnym nie jest najlepszym pomysłem. Wibracje, podniesiony środek ciężkości. Nie ma przyjemności z jazdy w terenie w tym przypadku. Nie mówię, że się nie da. Chociaż stelaże mają ograniczoną wytrzymałość i raczej nie są testowane pod kątem jazdy w terenie.

Na pytanie postawione w tytule tego wpisu oczywiście trudno jednoznacznie odpowiedzieć. Wszystko zależy od tego, jakie są nasze oczekiwania, jaki styl jazdy preferujemy i ile mamy środków w motocyklowym budżecie. Każde z tych rozwiązań jest dobre. Temat bagażu motocyklowego poruszyłem w serii odcinków na kanale Youtube. Poniżej linki. Powinny te materiały rozwiać wątpliwości.


Dodaj komentarz

Twój adres e-mail nie zostanie opublikowany. Wymagane pola są oznaczone *

Potrzebujesz pomocy?

Uzupełnij formularz lub wyślij maila:
rafal@defender.net.pl

Odwiedź sklep Defender:

ul. Góra Libertowska 50

30-444 Libertów 

Używamy plików cookies do personalizowania treści i reklam, umożliwiania funkcji mediów społecznościowych oraz analizowania ruchu na naszej stronie. Udostępniamy również informacje o sposobie, w jaki korzystasz z naszej witryny, naszym partnerom z branży mediów społecznościowych, reklamy i analityki.
View more
Cookies settings
Accept
Polityka prywatności.
Privacy & Cookies policy
Cookie name Active
Kim jesteśmy
Adres naszej strony internetowej to: https://namotocyklu.pl.

Jakie dane osobowe zbieramy i dlaczego je zbieramy

Komentarze

Kiedy odwiedzający zostawiają komentarze na stronie, zbieramy dane podane w formularzu komentarza, a także adres IP użytkownika oraz ciąg identyfikacyjny przeglądarki w celu wykrywania spamu. Zanonimizowany ciąg utworzony z Twojego adresu e-mail (tzw. hash) może zostać przekazany do usługi Gravatar, aby sprawdzić, czy z niej korzystasz. Polityka prywatności usługi Gravatar jest dostępna tutaj: https://automattic.com/privacy/. Po zatwierdzeniu komentarza Twoje zdjęcie profilowe jest publicznie widoczne w kontekście Twojego komentarza.

Media

Jeśli przesyłasz obrazy na stronę internetową, powinieneś unikać przesyłania obrazów zawierających osadzone dane lokalizacyjne (EXIF GPS). Odwiedzający stronę mogą pobrać i odczytać dowolne dane lokalizacyjne z obrazów znajdujących się na stronie.

Formularze kontaktowe

Pliki cookies

Jeśli zostawisz komentarz na naszej stronie, możesz wyrazić zgodę na zapisanie swojego imienia, adresu e-mail oraz strony internetowej w plikach cookies. Jest to dla Twojej wygody, abyś nie musiał ponownie wpisywać tych danych przy dodawaniu kolejnego komentarza. Te pliki cookies są przechowywane przez rok. Jeśli odwiedzisz naszą stronę logowania, ustawimy tymczasowy plik cookie w celu sprawdzenia, czy Twoja przeglądarka akceptuje pliki cookies. Ten plik nie zawiera żadnych danych osobowych i zostanie usunięty po zamknięciu przeglądarki. Podczas logowania ustawiamy kilka plików cookies do przechowywania Twoich informacji logowania oraz preferencji dotyczących wyglądu ekranu. Pliki cookies logowania są przechowywane przez dwa dni, a preferencje ekranu przez rok. Jeśli zaznaczysz opcję „Zapamiętaj mnie”, Twoje logowanie zostanie zapisane na dwa tygodnie. Po wylogowaniu pliki cookies logowania zostaną usunięte. Jeśli edytujesz lub opublikujesz artykuł, dodatkowy plik cookie zostanie zapisany w Twojej przeglądarce. Ten plik nie zawiera żadnych danych osobowych i po prostu przechowuje identyfikator edytowanego artykułu. Wygasa po jednym dniu.

Osadzone treści z innych stron

Artykuły na tej stronie mogą zawierać osadzone treści (np. filmy, obrazy, artykuły itd.). Osadzone treści z innych stron działają tak samo, jakby użytkownik odwiedził bezpośrednio tamtą stronę. Te strony mogą zbierać dane o Tobie, używać plików cookies, osadzać dodatkowe śledzenie przez strony trzecie oraz monitorować Twoją interakcję z osadzoną treścią, w tym śledzić Twoje działania, jeśli masz konto i jesteś zalogowany na tej stronie.

Analityka

Komu udostępniamy Twoje dane

Jak długo przechowujemy Twoje dane

Jeśli zostawisz komentarz, jego treść oraz metadane są przechowywane na czas nieokreślony. Dzięki temu możemy automatycznie rozpoznawać i zatwierdzać kolejne komentarze zamiast trzymać je w kolejce moderacyjnej. Dla użytkowników, którzy rejestrują się na naszej stronie (jeśli tacy są), przechowujemy również dane osobowe podane w ich profilu użytkownika. Wszyscy użytkownicy mogą w dowolnym momencie zobaczyć, edytować lub usunąć swoje dane osobowe (z wyjątkiem zmiany nazwy użytkownika). Administratorzy strony mogą również przeglądać i edytować te informacje.

Jakie masz prawa do swoich danych

Jeśli masz konto na tej stronie lub zostawiłeś komentarze, możesz zażądać otrzymania pliku z wyeksportowanymi danymi osobowymi, które o Tobie przechowujemy, w tym wszelkich danych, które nam dostarczyłeś. Możesz również zażądać usunięcia wszelkich przechowywanych przez nas danych osobowych. Nie obejmuje to żadnych danych, które musimy zachować dla celów administracyjnych, prawnych lub bezpieczeństwa.

Gdzie wysyłamy Twoje dane

Komentarze odwiedzających mogą być sprawdzane przez automatyczną usługę wykrywania spamu.
Save settings