Mała przewrotka motocykla może być kosztowna.
Utarło się powiedzenie, że motocyklistów można podzielić na dwie grupy: na takich, którzy przewrócenie motocykla mają za sobą i na takich, którzy prędzej czy później będą musieli niestety tego doświadczyć. Warto pamiętać, że mała wywrotka na parkingu lub niegroźny ślizg po asfalcie mogą spowodować w motocyklu niezwykle kosztowne uszkodzenia. Kochamy swoje motocykle, więc warto o nie zadbać. Tak, abyśmy mogli z czystym sumieniem powiedzieć, że zrobiliśmy wszystko, by uchronić nasz motocykl.
Jakie są najpopularniejsze sposoby na ochronę motocykla?
Crash pady
Pierwsze, co Wam pewnie przyjdzie do głowy to zadbanie o serce motocykla. Ochronę silnika i po części owiewek mogą Wam zapewnić popularne crash pady montowane w tego typu motocyklach. Crash Pad to element mocowany do motocykla punktowo, często na jednej śrubie, ale można spotkać crash pady montowane z wykorzystaniem dwóch śrub lub specjalnych platform. Montowane są bezpośrednio do ramy lub silnika motocykla. Głównym zadaniem crashpada jest zabezpieczenie boków motocykla przed uszkodzeniami w razie parkingówki lub lekkiego szlifu. Ten element działa jak ślizgacz. Chroni przed otarciami i pozwala wyhamować sunący po asfalcie motocykl. Może się jednak okazać, że przy większej prędkości crashpad zahaczy o studzienkę czy krawężnik i ostatecznie spowoduje dotkliwe uszkodzenia. Na to nie ma niestety reguły. Producentów crashpadów jest wielu. Marki takie jak: PUIG, SW-MOTECH, R&G, BARRACUDA czy polski producent Womet-Tech to marki, które mogę polecić. Rozwiązanie trzeba oczwywiście dopasować do modelu i rocznika motocykla. Każdy motocykl ma przewidziane indywidualne rozwiązanie. Nie ma czegoś takiego, jak uniwersalne crashpady.


GMOLE
Słowo gmole występuje tylko w języku polskim, a pochodzenie ma przedwojenne. Jest to skrót od pierwszy liter Gięta Metalowa Osłona Lędźwi. Nie dotarłem na razie do informacji dlaczego aurat taka nazwa się przyjęła. Nie zmienia to faktu, że w Polsce słowo GMOL używane jest powszechnie wśród motocyklistów. Gmole posiadają kilka punktów mocujących – lepiej rozkłada się siła uderzenia i ten element chroni więcej elementów motocykla : silnik, chłodnicę, owiewki. Jest to jednak rozwiązanie rzadko spotykane w motocyklach typu naked, a w sportowych nie wykorzystywane wcale, chyba że w sportowych maszynach przerobionych na motocykle do stuntu, gdzie przyjmują formę tzw. klatki. Gmole są stosowane raczej w motocyklach turystycznych i adventure, ale w motocyklach typu naked również możecie je zamontować. Czasami gmole występują w połączeniu z crashpadami. Marka Hepco&Becker ma na przykład do Yamahay MT-07 lub do KTM 890 DUKE takie rozwiązanie.

Osłony dekli silnika.
Osłony dekli silnika to elementy chroniące wystające boki silnika motocykla. To miejsca, które mogą poważnie zostać uszkodzone. Przewrotka może się skończyć wyciekiem oleju i uniemożliwić dalszą jazdę. Osłony dekli mogą chronić dolną część dekli lub zabezpieczać całe dekle. Stosowane są często w komplecie z crashpadami. Do motocykli sportowych część motocyklistów wybiera tylko takie rozwiązanie, ponieważ crash pad przy dużej prędkości na torze może podbić motocykl i wprowadzić go w kozły.

Crash pady lub slidery osi.
Małe elementy, które chronią dość drogie elementy motocykla. Przedni crashpad osi lub slider osi chroni nam dość kosztowny goleń amortyzatora i zacisk hamulcowy. Tylny crashpad chroni wahacz i oś motocykla. Małe i niedrogie elementy, które mogą pomóc zapobiec kosztownej naprawie lub wymianie.


Przeglądając ofertę akcesoriów chroniących motocykl sportowy lub naked możecie napotkać również osłonę klamek hamulca lub sprzęgła. Jest to rozwiązanie stosowane w wyścigach motocyklowych. Takie osłony mają chronić przed przypadkowym naciśnięciem klamki hamulca lub sprzęgła, gdy motocykle jadą bardzo blisko siebie. Tego typu zabezpieczenie nie uchroni waszych klamek przed złamaniem – jest zbyt słabe. Lepiej wyposażyć się w tzw. składane klamki, które podczas wypadku po prostu się złożą.

Ostatnia rzecz to osłona chłodnicy, przy szlifie to zabezpieczenie nie ma większego znaczenia. Ale chłodnica jest droga i bardzo delikatna. Kamyk uniesiony przez koło może narobić sporych szkód tego elementu. Warto zamontować osłonę chłodnicy by uniknąć zabrudzeń i uszkodzeń. Pamiętajcie, że tylko prawidłowo zaprojektowana osłona chłodnicy zapewni Wam prawidłowy dopływ powietrza.
Zaprezentowałem Wam możliwości ochrony motocykla sportowego i motocykla naked. To w zasadzie wszystko, co możemy zrobić by zminimalizować koszty naprawy po szlifie lub parkingówce. Posiadanie takich zabezpieczeń na motocyklu daje też większą pewność siebie, więc jeżeli lubicie podnosić swoje umiejętności manewrowania motocyklem to będzie Wam to przychodziło łatwiej wiedząc, że jedziecie zabezpieczonym motocyklem. Więcej w materiale na kanale Youtube.