Ochrona motocykla sportowego i nakeda w razie wywrotki. Crash pady, gmole, slidery.

Mała przewrotka motocykla może być kosztowna.

Utarło się powiedzenie, że motocyklistów można podzielić na dwie grupy: na takich, którzy przewrócenie motocykla mają za sobą i na takich, którzy prędzej czy później będą musieli niestety tego doświadczyć. Warto pamiętać, że mała wywrotka na parkingu lub niegroźny ślizg po asfalcie mogą spowodować w motocyklu niezwykle kosztowne uszkodzenia. Kochamy swoje motocykle, więc warto o nie zadbać. Tak, abyśmy mogli z czystym sumieniem powiedzieć, że zrobiliśmy wszystko, by uchronić nasz motocykl.

Jakie są najpopularniejsze sposoby na ochronę motocykla?

Crash pady
Pierwsze, co Wam pewnie przyjdzie do głowy to zadbanie o serce motocykla. Ochronę silnika i po części owiewek mogą Wam zapewnić popularne crash pady montowane w tego typu motocyklach. Crash Pad to element mocowany do motocykla punktowo, często na jednej śrubie, ale można spotkać crash pady montowane z wykorzystaniem dwóch śrub lub specjalnych platform. Montowane są bezpośrednio do ramy lub silnika motocykla. Głównym zadaniem crashpada jest zabezpieczenie boków motocykla przed uszkodzeniami w razie parkingówki lub lekkiego szlifu. Ten element działa jak ślizgacz. Chroni przed otarciami i pozwala wyhamować sunący po asfalcie motocykl. Może się jednak okazać, że przy większej prędkości crashpad zahaczy o studzienkę czy krawężnik i ostatecznie spowoduje dotkliwe uszkodzenia. Na to nie ma niestety reguły. Producentów crashpadów jest wielu. Marki takie jak: PUIG, SW-MOTECH, R&G, BARRACUDA czy polski producent Womet-Tech to marki, które mogę polecić. Rozwiązanie trzeba oczwywiście dopasować do modelu i rocznika motocykla. Każdy motocykl ma przewidziane indywidualne rozwiązanie. Nie ma czegoś takiego, jak uniwersalne crashpady.

GMOLE
Słowo gmole występuje tylko w języku polskim, a pochodzenie ma przedwojenne. Jest to skrót od pierwszy liter Gięta Metalowa Osłona Lędźwi. Nie dotarłem na razie do informacji dlaczego aurat taka nazwa się przyjęła. Nie zmienia to faktu, że w Polsce słowo GMOL używane jest powszechnie wśród motocyklistów. Gmole posiadają kilka punktów mocujących – lepiej rozkłada się siła uderzenia i ten element chroni więcej elementów motocykla : silnik, chłodnicę, owiewki. Jest to jednak rozwiązanie rzadko spotykane w motocyklach typu naked, a w sportowych nie wykorzystywane wcale, chyba że w sportowych maszynach przerobionych na motocykle do stuntu, gdzie przyjmują formę tzw. klatki. Gmole są stosowane raczej w motocyklach turystycznych i adventure, ale w motocyklach typu naked również możecie je zamontować. Czasami gmole występują w połączeniu z crashpadami. Marka Hepco&Becker ma na przykład do Yamahay MT-07 lub do KTM 890 DUKE takie rozwiązanie.

GMOLE w połączeniu z crash padami. Marka Hepco&Becker.

Osłony dekli silnika.
Osłony dekli silnika to elementy chroniące wystające boki silnika motocykla. To miejsca, które mogą poważnie zostać uszkodzone. Przewrotka może się skończyć wyciekiem oleju i uniemożliwić dalszą jazdę. Osłony dekli mogą chronić dolną część dekli lub zabezpieczać całe dekle. Stosowane są często w komplecie z crashpadami. Do motocykli sportowych część motocyklistów wybiera tylko takie rozwiązanie, ponieważ crash pad przy dużej prędkości na torze może podbić motocykl i wprowadzić go w kozły.

Osłona dekla. Producent R&G.

Crash pady lub slidery osi.
Małe elementy, które chronią dość drogie elementy motocykla. Przedni crashpad osi lub slider osi chroni nam dość kosztowny goleń amortyzatora i zacisk hamulcowy. Tylny crashpad chroni wahacz i oś motocykla. Małe i niedrogie elementy, które mogą pomóc zapobiec kosztownej naprawie lub wymianie.

Slider/crash pad tylnej osi. Producent SW-MOTECH.
Osłona klamki sprzęgła. PUIG.

Przeglądając ofertę akcesoriów chroniących motocykl sportowy lub naked możecie napotkać również osłonę klamek hamulca lub sprzęgła. Jest to rozwiązanie stosowane w wyścigach motocyklowych. Takie osłony mają chronić przed przypadkowym naciśnięciem klamki hamulca lub sprzęgła, gdy motocykle jadą bardzo blisko siebie. Tego typu zabezpieczenie nie uchroni waszych klamek przed złamaniem – jest zbyt słabe. Lepiej wyposażyć się w tzw. składane klamki, które podczas wypadku po prostu się złożą.

Osłona chłodnicy. GIVI.

Ostatnia rzecz to osłona chłodnicy,  przy szlifie to zabezpieczenie nie ma większego znaczenia. Ale chłodnica jest droga i bardzo delikatna. Kamyk uniesiony przez koło może narobić sporych szkód tego elementu. Warto zamontować osłonę chłodnicy by uniknąć zabrudzeń i uszkodzeń. Pamiętajcie, że tylko prawidłowo zaprojektowana osłona chłodnicy zapewni Wam prawidłowy dopływ powietrza.

Zaprezentowałem Wam możliwości ochrony motocykla sportowego i motocykla naked. To w zasadzie wszystko, co możemy zrobić by zminimalizować koszty naprawy po szlifie lub parkingówce. Posiadanie takich zabezpieczeń na motocyklu daje też większą pewność siebie, więc jeżeli lubicie podnosić swoje umiejętności manewrowania motocyklem to będzie Wam to przychodziło łatwiej wiedząc, że jedziecie zabezpieczonym motocyklem. Więcej w materiale na kanale Youtube.


Dodaj komentarz

Twój adres e-mail nie zostanie opublikowany. Wymagane pola są oznaczone *

Potrzebujesz pomocy?

Uzupełnij formularz lub wyślij maila:
rafal@defender.net.pl

Odwiedź sklep Defender:

ul. Góra Libertowska 50

30-444 Libertów 

Używamy plików cookies do personalizowania treści i reklam, umożliwiania funkcji mediów społecznościowych oraz analizowania ruchu na naszej stronie. Udostępniamy również informacje o sposobie, w jaki korzystasz z naszej witryny, naszym partnerom z branży mediów społecznościowych, reklamy i analityki.
View more
Cookies settings
Accept
Polityka prywatności.
Privacy & Cookies policy
Cookie name Active
Kim jesteśmy
Adres naszej strony internetowej to: https://namotocyklu.pl.

Jakie dane osobowe zbieramy i dlaczego je zbieramy

Komentarze

Kiedy odwiedzający zostawiają komentarze na stronie, zbieramy dane podane w formularzu komentarza, a także adres IP użytkownika oraz ciąg identyfikacyjny przeglądarki w celu wykrywania spamu. Zanonimizowany ciąg utworzony z Twojego adresu e-mail (tzw. hash) może zostać przekazany do usługi Gravatar, aby sprawdzić, czy z niej korzystasz. Polityka prywatności usługi Gravatar jest dostępna tutaj: https://automattic.com/privacy/. Po zatwierdzeniu komentarza Twoje zdjęcie profilowe jest publicznie widoczne w kontekście Twojego komentarza.

Media

Jeśli przesyłasz obrazy na stronę internetową, powinieneś unikać przesyłania obrazów zawierających osadzone dane lokalizacyjne (EXIF GPS). Odwiedzający stronę mogą pobrać i odczytać dowolne dane lokalizacyjne z obrazów znajdujących się na stronie.

Formularze kontaktowe

Pliki cookies

Jeśli zostawisz komentarz na naszej stronie, możesz wyrazić zgodę na zapisanie swojego imienia, adresu e-mail oraz strony internetowej w plikach cookies. Jest to dla Twojej wygody, abyś nie musiał ponownie wpisywać tych danych przy dodawaniu kolejnego komentarza. Te pliki cookies są przechowywane przez rok. Jeśli odwiedzisz naszą stronę logowania, ustawimy tymczasowy plik cookie w celu sprawdzenia, czy Twoja przeglądarka akceptuje pliki cookies. Ten plik nie zawiera żadnych danych osobowych i zostanie usunięty po zamknięciu przeglądarki. Podczas logowania ustawiamy kilka plików cookies do przechowywania Twoich informacji logowania oraz preferencji dotyczących wyglądu ekranu. Pliki cookies logowania są przechowywane przez dwa dni, a preferencje ekranu przez rok. Jeśli zaznaczysz opcję „Zapamiętaj mnie”, Twoje logowanie zostanie zapisane na dwa tygodnie. Po wylogowaniu pliki cookies logowania zostaną usunięte. Jeśli edytujesz lub opublikujesz artykuł, dodatkowy plik cookie zostanie zapisany w Twojej przeglądarce. Ten plik nie zawiera żadnych danych osobowych i po prostu przechowuje identyfikator edytowanego artykułu. Wygasa po jednym dniu.

Osadzone treści z innych stron

Artykuły na tej stronie mogą zawierać osadzone treści (np. filmy, obrazy, artykuły itd.). Osadzone treści z innych stron działają tak samo, jakby użytkownik odwiedził bezpośrednio tamtą stronę. Te strony mogą zbierać dane o Tobie, używać plików cookies, osadzać dodatkowe śledzenie przez strony trzecie oraz monitorować Twoją interakcję z osadzoną treścią, w tym śledzić Twoje działania, jeśli masz konto i jesteś zalogowany na tej stronie.

Analityka

Komu udostępniamy Twoje dane

Jak długo przechowujemy Twoje dane

Jeśli zostawisz komentarz, jego treść oraz metadane są przechowywane na czas nieokreślony. Dzięki temu możemy automatycznie rozpoznawać i zatwierdzać kolejne komentarze zamiast trzymać je w kolejce moderacyjnej. Dla użytkowników, którzy rejestrują się na naszej stronie (jeśli tacy są), przechowujemy również dane osobowe podane w ich profilu użytkownika. Wszyscy użytkownicy mogą w dowolnym momencie zobaczyć, edytować lub usunąć swoje dane osobowe (z wyjątkiem zmiany nazwy użytkownika). Administratorzy strony mogą również przeglądać i edytować te informacje.

Jakie masz prawa do swoich danych

Jeśli masz konto na tej stronie lub zostawiłeś komentarze, możesz zażądać otrzymania pliku z wyeksportowanymi danymi osobowymi, które o Tobie przechowujemy, w tym wszelkich danych, które nam dostarczyłeś. Możesz również zażądać usunięcia wszelkich przechowywanych przez nas danych osobowych. Nie obejmuje to żadnych danych, które musimy zachować dla celów administracyjnych, prawnych lub bezpieczeństwa.

Gdzie wysyłamy Twoje dane

Komentarze odwiedzających mogą być sprawdzane przez automatyczną usługę wykrywania spamu.
Save settings