W sezonie 2022 pojawił się nowy model kasku szczękowego Schuberth C5. Spodziewałem się wtedy, że kwestią czasu jest odświeżenie pozostałych modeli z oferty producenta. Nie musieliśmy długo czekać, ponieważ już pod koniec 2022 roku został oficjalnie zaprezentowany kask Schuberth E2. Myślę, że Niemcy zostali trochę zmotywowani do działania przez wizję wprowadzenia nowej normy homologacyjnej ECE 22.06.

Trzeba przyznać, że znowu wyprzedzili konkurencje. Model C5 był pierwszym kaskiem szczękowym spełniającym nową normę, a E2 jest pierwszym kaskiem szczękowym z daszkiem z nową normą. Czy jest to więc odświeżona wersja starego modelu E1? Schuberth zapewne nieprzypadkowo wybrał nazwę modelu E2. Niemcy wierni zostali tylko samej koncepcji, która przyświecała przy tworzeniu E1. Mamy tutaj do czynienia jednak z zupełnie nowym modelem.
Schuberth E2 to kask szczękowy w stylu adventure.
Pomysł jest ciągle ten sam. E2 to konstrukcja, która łudząco przypomina model E1, czyli kask szczękowy, z regulowanym daszkiem i wydajną wentylacją. Czy taka mieszanka różnych rozwiązań to przerost formy nad treścią?

Wszystko zależy jakie masz oczekiwania od kasku motocyklowego. Wiesz komu najlepiej przypadnie do gustu taki kask? Osobie, która uprawia turystykę offroadową, a jazda motocyklem to mieszanka autostrad, dróg lokalnych, dróg gruntowych i lekkiego terenu, czasem ciężkiego terenu. W takich okolicznościach kask Schuberth E2 sprawdzi się idealnie. Sądzę również, że model E2 spodoba się motocyklistom, którzy jeżdżą turystycznie motocyklami Adventure. W kierunku Schubertha E2 popatrzą też właściciele skuterów Honda X-ADV 750 i wszystkich maszyn, które mają jakikolwiek, nawet najmniejszy pierwiastek offroadowy.
Czy kask motocyklowy Schuberth E2 jest bezpieczny?
To chyba pytanie retoryczne. Schuberth przez lata swojej działalności przyzwyczajał nas, że bezpieczeństwo jest priorytetem, a nowa norma ECE 22.06 jest tego przypieczętowaniem. Model E2 został zbudowany na skorupie modelu C5, czyli jest to kompozyt włókien szklanych i jednej wzmacniającej warstwy włókna karbonowego. Taka budowa skorupy pozwoliła na zmniejszenie wagi kasku. Technologia i budowa skorupy znana z modelu C5, z tą różnicą, że mamy tutaj inaczej zaprojektowaną szczękę kasku. Została wykonana prawdopodobnie z poliwęglanu (szczęka zawsze była i będzie najsłabszym elementem kasku szczękowego).

Skorupa jest odporna na uderzenia, dobrze przyjmuje i rozprowadza energię uderzenia. Wypełnienie odpowiedzialne za absorpcję energii jest z ekspandowanego polistyrenu. W tym przypadku EPS jest o zmiennej gęstości. Wkładka EPS składa się z trzech elementów – wkładka centralna i dwie wkładki policzkowe. W E2 nie mogło zabraknąć systemu A.R.O.S, czyli pasków ukrywających się w kołnierzu. Z jednej strony przymocowane do skorupy kasku, a z drugiej pętlami trzymające pasków zapięcia. System znany z innych modeli Schubertha. To rozwiązanie zabezpiecza przed zsunięciem się kasku motocyklowego z głowy podczas upadku. Bezpieczeństwo w klasie premium, tak to bywa u Schubertha.
Czy w Schuberth E2 jest dobra wentylacja?
Wszystko wskazuje, że będzie lepiej. Nie miałem okazji jeszcze sprawdzić wydajności wentylacji podczas jazdy, ale w zasadzie wystarczy, że przyjrzymy się temu, jak zbudowana jest wentylacja w E2 . Wentylacja na szczęce jest większa, a wloty powietrza są sporych rozmiarów. Suwak wentylacji czołowej działa precyzyjniej, a kanały górne mają dużą średnicę i zabezpieczenie siatką. W tylnej części natomiast jest duży spoiler usprawniający wyciąganie ciepłego powietrze z wnętrza. To mnie przekonuje. Tego nawet nie ma w modelu C5. Będzie lepiej. A jak bardzo, to się okaże wkrótce, ale trzeba pamiętać, że będzie głośniej.


Schuberth E2 przytył?
Projektowanie nowego modelu kasku to zawsze walka z wagą. Oczekiwania klientów odnośnie niskiej wagi kasku to sprawa oczywista. Czy udało się Schuberthowi stworzyć znacznie lżejszy kask w porównaniu z E1? Nie udało się. Nie mogło się udać. Waga jest podobna jak w E1. Ja to uznaję za duży sukces. Nowa norma jest bezwględnie bardziej restrykcyjna. Producenci muszą tworzyć mocniejsze skorupy, które więcej ważą. Mam wrażenie, że to będzie duży problem dla producentów, którzy tworzą kaski z tańszych materiałów. A śmialiśmy się z ciężkich kasków z amerykańską normą DOT. Idzie to wszystko w podobnym kierunku. Waga wychodzi 1644 gramów dla mniejszego rozmiaru skorupy i 1666 gramów dla większego. Nie jest źle? Dodam tylko, że to waga bez akcesoriów (daszek, interkom). Zanim ocenisz Schuberta E2 patrząc na wagę, poczekaj na odpowiedź konkurencji. W chwili pisania tego artykułu Schuberth nie ma konkurencji w klasie kasków szczękowych z daszkiem z nową normą ECE 22.06.
Wizjer jak w C5 i mechanizm jak w C5.
Za klasę optyczną oraz pole widzenia z nowym wizjerem muszę Schubertha pochwalić. Nie przez przypadek kask ma już fabrycznie zamontowaną wkładkę Pinlock – nawet z nią spełnia pierwszą klasę optyczną. Nie zawsze jest to takie oczywiste w kaskach motocyklowych.
Mechanizm ma system zapamiętywania pozycji wizjera. Jedziesz z uchylonym wizjerem. Podnosisz szczękę kasku. Zamykasz szczękę kasku, a wizjer zostaje w pozycji, którą miałeś ustawioną. Wyjątkowe rozwiązanie robiące wrażenie w momencie prezentacji kasku. Czy jest to rzecz niezbędna motocyklistom? Nie wiem. Schuberth jednak może chwalić się takim systemem, ponieważ żaden producent takiego rozwiązania do tej pory nie zastosował w kasku motocyklowym.

Dach nad głową w kasku motocyklowym.
Podobno daszek był długo dopracowywany. Jest sztywniejszy i masywniejszy, lepszy pod kątem aerodynamiki. Skuteczniej współpracuje z wentylacją kasku. Ma trzy stopnie regulacji nachylenia. System demontażu jest łatwy i szybki w obsłudze. Daszek możesz całkowicie zdemontować na czas dłuższych przelotów autostradą i zrobi wtedy z E2 tradycyjną szczękową konstrukcję. To jest jeden z mocnych punktów tego kasku motocyklowego.
Możesz go kupić w Defenderze, stacjonarnie lub online. Warto powołać się na mnie. Hasło „Na Motocyklu” otwiera w Defenderze nowe możliwości.
Czy warto kupić kask Schuberth E2?
Moim zdaniem tak. Obecnie jest bezkonkurencyjny. Jest co prawda NEXX X.VILIJORD, ale jeszcze ze starą normą ECE 22.05, Scorpion ADX-2 z nową norma, ale ze skorupą z poliwęglanu. Schuberth E2 jest w tym momencie najbezpieczniejszym kaskiem szczękowym adv. Jestem przekonany, że ten model będzie cieszył się ogromnym zainteresowaniem. Spójrzcie jeszcze na wysublimowane grafiki E2. Kolekcja robi wrażenie.
One thought on “Kask motocyklowy Schuberth E2 – Czy Niemcy pojechali w dobrym kierunku?”